آموزشگاه زبان های خارجه غزال
آموزشگاه زبان های خارجه غزال
جستجو

چند زبان در جهان وجود دارد؟

در جهان196کشور وجود داره ، اما امروزه در جهان چند زبان وجود داره؟
به گزارش  Ethnologue، در حال حاضر ۷۱۱۷ زبان در سراسر جهان صحبت می­شه.
اصلا می­دونید که امروزه با نزدیک شدن به سال 2023 چند زبان در جهان وجود داره؟ بر اساس Ethnologue، در حال حاضر 7117 زبان شناخته شده توسط مردم در سراسر جهان وجود داره که به طور گسترده به عنوان گسترده ترین فهرست زبان های جهان در نظر گرفته می شه.
این رقم هر ماه کم و کمتر میشه. از این زبان ها، 90 درصد توسط کمتر از 100000 نفر صحبت می شه. آیا می دونید که 86 درصد مردم از زبان های آسیایی یا اروپایی استفاده می کنن؟
حدود 150 تا 200 زبان توسط بیشتر از یک میلیون نفر صحبت می شه. برعکس، حدود 31 زبان وجود داره که فقط یک گویش دارند! تنها در آسیا 2294 زبان، در آفریقا 2144 زبان، قاره آمریکا 1061 زبان، اقیانوس آرام 1313 زبان و اروپا با 287 زبان صحبت می­شه.تعداد دقیق زبان‌هایی که صحبت می‌شن همیشه با عدم قطعیت احاطه شده. این تا حدودی به دلیل این واقعیت هستش که هنوز بسیاری از نقاط جهان وجود داره که هنوز به طور کامل کشف نشدند ، مثل آمازون و ارتفاعات گینه نو.

 زبان چیست؟

طبق جستجوهای زیاد موسسه غزال به طور کلی میتونیم بگیم که انسان موجودی اجتماعیه و یکی از مهم‌ترین نیازهای او برقراری ارتباط با همنوعان خودش هستش.

زبان مهم‌ترین ابزار این ارتباطه. زبان مجموعه‌ای از نشانه‌های قراردادیه که با آن منظورخود را به دیگران می‌رسونیم. در زبان‌شناسی به هر واژه یک نشانه می‌گیم.

این نشانه‌ها صوتی، نوشتاری یا اشاره‌ای هستن. به همین ترتیب زبان انسان به سه بخش تقسیم می‌شه(سه الگوی زبانی انسان):

  1. زبان گفتاری: زبانیه که نشانه‌های آنصوتی هستن و همه از آغاز زندگی با آن آشنا می‌شن
    و معمولا هر زبان‌آموزی قبل از رفتن به دبستان به خوبی از مهارت سخن گفتن برخورداره.
  2. زبان نوشتاری: زبانی هستش که نشانه‌های آنخطیه. این زبان بعد از زبان گفتاری و معمولا از شروع دوره دبستان آموزش داده می‌شه.
  3. زبان اشاره: زبانی است که نشانه‌های آن،اشاره‌ای هستش. این زبان بیشتر به افراد ناشنوا آموزش داده می‌شه و با آن می‌تونیم حتی با نوزادان کوچکی که هنوز زبان گفتاری را یاد نگرفتن، ارتباط برقرار کنیم.

اختراع نوشتن

اختراع نوشتن را می تونیم به 4000 سال قبل از میلاد ردیابی کنیم. سومریانی که در جنوب بین النهرین (جنوب عراق امروزی) زندگی می­کردن اولین سیستم نوشتاری را به جهان معرفی کردن. نوادگان آنها که به نام سومرو-بابلی ها شناخته می شن، سیستم زمان بندی را توسعه دادن که ما هنوز از آن استفاده می کنیم، به موجب آن یک ساعت تقسیم شده به 60 دقیقه به نوبه خود به 60 ثانیه تقسیم می شود.

زبان های در حال مرگ

همانطور که قبلا گفتم، تعداد زبان های شناخته شده به طور مداوم در حال کم شدنه اما چرا؟ یک عامل کلیدی در آموزش هستش. وقتی زبانی به کودکان خردسال آموزش داده نمی شه، میزان بقای آن بسیار ضعیفه. سپس می تونیم با اطمینان تقریباً پیش بینی کنیم که از مرگ زبان مادری فعلی جان سالم به در نخواهد برد.مثال هایی از این را می توان در آمریکای شمالی مشاهده کرد که در آن 165 زبان بومی وجود داره. تنها هشت مورد از این زبان ها توسط 10000 نفر صحبت می شه و تقریباً 75 مورد توسط تعداد انگشت شماری از افراد مسن صحبت می شه. چه نتیجه ای می توان گرفت جز اینکه به زودی منقرض می شن.این کاهش سریع زبان‌های بومی به دلیل حضور و فشار زیاد ساکنان اروپایی در طول 500 سال گذشته هستش. در استرالیا، بیش از 100 زبان بومی از زمان ورود مهاجران اروپایی منقرض شده.بر اساس شرایط فعلی، زبان شناسان اکنون می توانند تخمین بزنن که حداقل 3000 زبان در قرن آینده از بین میره. این تقریباً نصفی از زبان های شناخته شده امروزی است!

زبان های منقرض شده

در هزاره دوم قبل از میلاد، تنها هفت زبان منقرض شدن. همانطور که در سال های گذشته تعداد زبان های مرده مانند آتش سریع زیاد شد. بیشترین تعداد زبان های از دست رفته در قرن بیستم بود که در مجموع ۱۱۰ زبان منقرض اعلام شدن. این کاهش سریع زبان‌های بومی به دلیل حضور و فشار زیاد ساکنان اروپایی در طول 500 سال گذشته هست. در استرالیا، بیشتر 100 زبان بومی از زمان ورود مهاجران اروپایی منقرض شدن.بر اساس شرایط الان ، زبان شناسان الان می تونند تخمین بزنند که حداقل 3000 زبان در قرن آینده از بین میره. این تقریباً نیمی از زبان های شناخته شده امروزی است!در حال حاضر در این قرن 12 زبان به عنوان مرده طبقه بندی شده. جدیدترین آنها زبان کلالام klallam هست که در فوریه 2014، هازل سامپسون، آخرین بومی آن درگذشت. کلالام زبان سنتی بومیان کلالام بود که در تنگه خوان دو فوکا، واقع در شبه جزیره المپیک در ایالت واشنگتن و خلیج بیچر جزیره ونکوور در بریتیش کلمبیا زندگی می کردن.

حالا سوال اینه که چگونه به نجات زبان از انقراض کمک کنیم؟
در اینجا دو روش وجود دارد که از طریق آنها می توانید بیشتر بیاموزید و به مردم بومی کمک کنید تا از زبان و دانش سنتی خود محافظت کنن:از وب‌سایت Cultural Survival دیدن کن تا فهرستی از راه‌های مشارکت مستقیم با پروژه حفظ زبان آن‌ها را مشاهده کنی.کمیته زبان‌شناسی آمریکا در مورد زبان‌های در خطر انقراض و بهت این امکان را می‌دهد که ثبت‌نام کنی تا از فرصت‌های اقدام سیاسی در حمایت از زبان‌های در معرض خطر آگاه بشی.

دیدگاهتان را بنویسید

آموزشگاه زبان های خارجه غزال

آموزشگاه غزال دارای مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش  با ارائه مدرک معتبر، خدمات پشتیبانی آنلاین و حضوری و کنترل کیفیت دوره ها، فضایی امن و مجهز را برای فراگیران محترم فراهم نموده است.

آموزشگاه زبان های خارجه غزال

آدرس:

تهران، شهرری، خیابان امام حسین، خیابان دیلمان جنوبی، کوچه شهیدترابی، پلاک 52

ارتباط با ما:

021-55912206

09300744752 - 09396615436

1401© تمام حقوق برای Ghazalify محفوظ است

آموزشگاه زبان غزال را دنبال کنید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://ghazalify.com/?p=12428